Twitter

!Volg mij via Twitter!

Volg mij via Facebook!

Volg mij via Facebook! Mienke van Alphen

Privacyverklaring

Privacyverklaring

Algemene voorwaarden:

1. Weblogmienke.blogspot.nl respecteert je privacy en neemt de bescherming van jouw persoonsgegevens serieus. Er zijn daarom passende maatregelen genomen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan.

2. Wanneer je een reactie plaatst onder een van mijn blog's worden de volgende door jou zelf verstrekte gegevens verzameld: je naam, e-mailadres en IP-adres. Deze gegevens worden uitsluitend gebruikt om eventueel met jou in contact te komen.
Deze reacties blijven eeuwig zichtbaar, tenzij de blog waaronder gereageerd is om welke reden dan ook verwijderd is.

3. De gegevens worden in geen enkel geval opgeslagen, deze gegevens worden uitsluitend gebruikt om eventueel met jou in contact te komen.

4. Weblogmienke.blogspot.nl behoudt zich het recht voor deze privacyverklaring te wijzigen of aan te vullen.

21 december 2015



"Scherven brengen geluk." (Marc de Hond)
Onlangs heb ik een bezoek gebracht aan de theatershow Scherven Brengen Geluk. Hierin verteld hij  hoe het grootste drama in zijn leven hem uiteindelijk ook veel moois opleverde. En hoe hij zijn handicap heeft kunnen omarmen. En een weg hiermee kon vinden. Graag deel ik mijn enthousiaste ervaring die ik heb beleefd met dit indrukwekkende en anderzijds toch mooie verhaal.

"Hoe is het gebeurd?"
Marc is dj bij 3fm, keeper van het eerste elftal van zijn voetbal club en op zijn 22e op papier een van de jongste internetmiljonairs. Alles zit mee, totdat de waarde van zijn aandelen in een paar maanden tijd in rook opgaat er een tumor in zijn ruggenmerg wordt ontdekt. Met een riskante operatie wordt het gezwel succesvol verwijderd. De dag daarna verzuimd de verantwoordelijke nachtzuster de voorgeschreven controles uit te voeren. Een bloeding wordt daardoor over het hoofd gezien, met desastreuze gevolgen. Als Marc de volgende ochtend wakker wordt. Is hij vanaf zijn borst verlamd. Artsen vertellen hem dat hij nooit meer zou kunnen lopen.

"Mijn impressie van de avond."
Natuurlijk is het van belang dat hij zijn verhaal verteld voor de gene die het ontgaan is, dit deed hij op openhartige manier. Hij betrok het publiek erbij, er zijn mij veel dingen van deze avond bijgebleven. Wat doe je met de vraag: Hoe komt het dat je in een rolstoel zit? Vaak heb je als er een vraag gesteld wordt de nijging om daar eerlijk antwoord op te geven. Dit hoeft eigenlijk helemaal niet, je kunt er ook gewoon iets leuks van maken, door het verhaal een beetje te verdraaien, natuurlijk niet helemaal, maar in bepaalde opzichten. Je hoeft niet altijd in geuren en kleuren te vertellen wat het waar gebeurde verhaal is.  Zo houdt je voor jezelf ook de actie erin, dit heeft mij aan het denken gezet.
Ook wat ik vaak zeg mijn rolstoel is mijn grote vriend, dit geldt voor Marc ook.
Daarnaast is het doorzettingsvermogen ook zeer te zien, en de optische kijk, daar kom je ver mee in het leven, bekijk de voordelen, hoe moeilijk het af en toe ook is.

Natuurlijk is een dwarslaesie een hele andere handicap vergeleken ik met mijn Cerebrale Parese (CP) en valt qua handicap totaal niet te vergelijken, maar geldt dat niet voor alle handicaps?
Het ligt eraan hoe je ermee omgaat.Wat mij bovenal opviel er zijn ook veel gelijkenissen in mijn ogen, qua acceptatie, dagelijkse dingen, het vinden van een juiste weg, of het nou vanaf je geboorte is of op latere leeftijd. De levenslucht, af en toe met een confronterend en humoristisch tintje. Marc is een man met heel veel kracht en humor! 

Ik wil het iedereen aanraden om aan dit mooie verhaal een bezoek te brengen. In 2016 start hij namelijk gewoon weer met Scherven brengen geluk in verschillende theaters!
Nieuwsgierig? Bedijk de trailer: www.youtube.com/watch?v=AAXedUxk-wM


Tot het volgend blog! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten