Twitter

!Volg mij via Twitter!

Volg mij via Facebook!

Volg mij via Facebook! Mienke van Alphen

Privacyverklaring

Privacyverklaring

Algemene voorwaarden:

1. Weblogmienke.blogspot.nl respecteert je privacy en neemt de bescherming van jouw persoonsgegevens serieus. Er zijn daarom passende maatregelen genomen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan.

2. Wanneer je een reactie plaatst onder een van mijn blog's worden de volgende door jou zelf verstrekte gegevens verzameld: je naam, e-mailadres en IP-adres. Deze gegevens worden uitsluitend gebruikt om eventueel met jou in contact te komen.
Deze reacties blijven eeuwig zichtbaar, tenzij de blog waaronder gereageerd is om welke reden dan ook verwijderd is.

3. De gegevens worden in geen enkel geval opgeslagen, deze gegevens worden uitsluitend gebruikt om eventueel met jou in contact te komen.

4. Weblogmienke.blogspot.nl behoudt zich het recht voor deze privacyverklaring te wijzigen of aan te vullen.

30 december 2021

Foto Mienke @ Grand Hotel Amrâth Kurhaus

"Terugblik op het jaar 2021!"
Het jaar is bijna ten einde, en wat is het snel gegaan. Ik vind het daarom tijd om terug te blikken en daarbij stil te staan in deze column. Inmiddels ben ik nu 1 jaar columniste bij Koetjong. Wat is het toch gaaf om iedere twee weken mijn belevenissen met jullie te mogen delen. En dat allemaal na een Tweet over dat wij als platform Toegankelijk West Betuwe een bijdrage leverden aan de Lokale Inclusie Agenda, die op 17 december 2020 werd vastgesteld in de gemeenteraad. Deze agenda is nu ook één jaar oud en bevat zestien aandachtspunten die inclusie op alle domeinen moet bevorderen. Mooi dat die er is, maar nog belangrijker ‘wat is er mee gedaan dit jaar?’ Iedereen draagt zijn steentje hier aan bij o.a. ervaringsdeskundigen, professionals en gemeente medewerkers. Met het platform hebben we ook zeker niet stil gezeten. Door de beperkende coronamaatregelen konden we als werkgroep elkaar niet live ontmoeten maar praatten we elkaar bij tijdens onze wekelijkse vrijdagmiddag zoom sessie. Deze manier van elkaar spreken, zorgde er ook voor dat mensen van buitenaf eenvoudig konden aanschuiven. Zo hebben we al met veel lokale politieke partijen over toegankelijkheid kunnen praten en over de komende verkiezingen en ook met experts over o.a. de dijkversterking bij de Waal, verbouwing gemeentehuis, mobiliteitsvisie, preventiebeleid Positieve Gezondheid en toegankelijk sporten. 

In rap tempo is het netwerk op deze manier ook uitgebreid zoals aansluiting bij preventie tegen eenzaamheid, aansluiting bij de werkgroep Iedere WC telt in West Betuwe, aansluiting bij de voorbereiding van de week van inclusie 2022. En ook buiten West Betuwe zoeken we contact om uit te wisselen. Zo gingen enkele leden op werkbezoek in Texel en Oude IJsselstreek om daar met actieve bewoners over toegankelijkheidsvraagstukken te spreken. Naast het praten en netwerken zijn we ook in voor actie. Het project Met Zijn Allen de Straat Op, zorgde ervoor dat er een waslijst van aanbevelingen over toegankelijkheid in de openbare ruimte kwam, afkomstig van bewoners met een beperking uit verschillende dorpskernen. Want ook in 2022 heeft de gemeente een budget beschikbaar om (kleinschalige) aanpassingen in de openbare ruimte uit te voeren. Er werden toegankelijke ommetjes bedacht, en plannen gemaakt om iedereen in West Betuwe mee te laten doen bij sportverenigingen. Ook is er een Herstelt Café West Betuwe opgericht, voor bewoners met een GGZ achtergrond. 

We hebben als platform in de Week van de Toegankelijkheid het nieuwe station van Geldermalsen getest. Prorail heeft ons uitgenodigd om over een paar maanden samen met hen weer te testen. Een persoonlijk hoogtepunt in 2021 is voor mij, dat ik me had opgegeven voor de cursus politiek actief. Er zijn namelijk veel te weinig mensen met een beperking te zien in de politiek. Vol enthousiasme en nieuwsgierigheid heb ik deze cursus gevolgd. Eerst vanuit Zorgbelang Gelderland en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en daarna bij een lokale cursus in West Betuwe. 

Trots ben ik op mede platformlid Françoise Groenendaal – Vlug die na de cursus haar politieke ambities heeft gevolgd en nu verkiesbaar staat op nummer 5 van GroenLinks! Ik zie de cursus vooral als een uitbreiding van mijn kennis. Maar ik zeg nooit nooit. Wie weet heb ik op latere termijn wel plek voor de politiek, helaas nu nog even niet. Er zijn namelijk zoveel dingen die ik leuk vindt. Allemaal stuk voor stuk mooie initiatieven, dit prikkelt mij weer om volgend jaar op volle kracht verder te gaan. Genoeg ontwikkelingen zijn hiervoor al uitgedacht en lees je in mijn volgende columns. Een goed uiteinde, en wees lief voor elkaar!

Deze column is ook gepubliceerd bij Koetjong

Geen opmerkingen:

Een reactie posten